U bent hier

Depot en publiek

Depot en publiek

Publiek toelaten in het museumdepot was jarenlang not done. Het publiek kreeg alleen te zien wat goed beveiligd in de vitrines lag of met veiligheidsschroeven aan de muur hing. De depots met de vaak onvermoed rijke collecties waren het exclusieve werkterrein van conservatoren en restaurateurs. Hoogstens bij tijdelijke tentoonstellingen haalden de museummedewerkers objecten voor enkele maanden uit het depot. 

Kijkdepot MAS

De registratie van de collecties en de digitalisering heeft museumverzamelingen toegankelijker gemaakt en de belangstelling ervoor aangezwengeld. Het publiek wil best wel eens de minder bekende werken van een schilder zien of snuisteren tussen de vele objecten die de museumzalen niet haalden. Bovendien bestaat er ook interesse voor wat achter de schermen gebeurt: het conserveren of restaureren, het reinigen of behandelen... Ook dat wil de bezoekers wel eens van dichtbij zien. Hedendaagse musea willen open en transparant zijn.

Depotmedewerkers reageren niet allemaal even enthousiast op deze trend. Je depot openstellen heeft gevolgen voor de beveiliging en de klimaatcontrole. Bovendien laten de minder ideale depotomstandigheden van vele musea vaak geen publiek toe: het is er te klein, te moeilijk toegankelijk of men wil liever niet te koop lopen met compleet verouderde opslagruimtes.

Toch kan publiekswerking in het depot enorm verrijkend zijn voor zowel publiek als depotmedewerkers. Het publiek krijgt iets unieks te zien dat anders verborgen blijft, terwijl de depotmedewerker de kans krijgt om zijn werk, dat doorgaans weinig bekend is en onderschat wordt, toe te lichten en er waardering voor te oogsten.

In wat volgt bekijken we enkele inspirerende mogelijkheden om publiek en depot dichter bij elkaar te brengen.

Laatst gewijzigd op 20/10/2017